Så här målar man

Så här målar man med Bob Ross magiska målningsteknik "olja, vått-i-vått.

 

På denna sida kan du läsa litet mer och fördjupa dig i denna teknik där jag tar upp fakta om hur två olika tavlor blir till samt hur man blandar till färger.

 

Färglära, se längre ned till vänster på denna sida.

 

 

Läs om rekommederade material tillhörande denna teknik här.

 

 

Vi kommer att gå igenom och koncentrera oss på två motiv:

 

"Vita berg i snölandskap" (vit canvas).

(Visas i mellersta kolumnen).

 

"Evening at the sunset" (svart canvas).

(Visas i högra kolumnen).

 

Längre ned på denna sida visas även hur "Tranquil wooded stream" blir till.

 

Du kan även se dessa målas på TV HÄR.

 

Välkommen att följa med på en spännande tur till Målarglädjens rike!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här ovan syns "Vita berg i snöland- skap" som målas på vit canvas.

Du behöver:

Liquid white, prussian blue, midnight black, vandyke brown, titanvit, alizarin crimson, dark sienna.

Kniv, Landscape brush (2,5 cm pensel) och fanbrush (solfjäderpensel).

Så här gör du, steg för steg:

Läs i rakt nedstigande led hur du målar detta motiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här ovan syns "Evening at the sunset" som målas på svart canvas.

Du behöver:

Svart gesso, liquid clear, preussiskt blå, midnight black, alizarin crimson, indian gul, gulockra, titanvit, sapgreen, thaloblå, vandyke brunt, dark sienna.

Kniv, Landscape brush (2,5 cm penseln), fanbrush (solfjäderpensel) och scriptliner (detaljpensel).

Så här gör du, steg för steg:

Läs i rakt nedstigande led hur du målar detta motiv

Här nedan, (i rakt nedstigande led), följer basinstruktioner, tips och litet färglära.

De grundläggande kunskaperna och råden om denna teknik.

För det första så är det en vått-i-vått teknik i olja vilket innebär att man alltid skall grunda canvasen i ett blött oljebaserat medium.

Detta gör att man lätta kan få mjuka övergångar mellan färgerna.

Att t ex måla himmelen med en solnedgångsrodnad blir lätt som en plätt.

Öva gärna extra i att blenda in färgerna i varandra och tänk extra på hur penseln arbetar och vad som händer om du drar med penseln åt det ena hållet eller alla de andra hållen. (Hit och dit, upp och ned, kors och tvärs).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du börjar med att grunda hela canvasen i ett lagom tunt lager Liquid white.

Se till att det inte blir för tjockt lager och se till att du målar ett jämnt lager fördelat över hela canvasen med 2,5 cm pensel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Börja med att grunda hela canvasen med ett ytterst tunt lager Liquid Clear.

Måla sedan övre och undre delen med blått,

mellandelarna med rött och mittendelen med indiangult.

Den blå är preussiskt blå, alizarin crimson och midnight black.

Den röda är alizarin crimson, indiangult och dark sienna.

Observera att endast transparenta färger används till detta moment!

Denna teknik skiljer sig mot den traditionella framför allt därför att man kan "få till det" mycket lättare .

Nästan alla mönster, d v s löv, berg sprickor, vatten, vågor, vattenfall, skum etc finns i penseln.

Det gäller bara att ladda den på rätt sätt!

Det bästa är naturligtvis att gå kurser så man lär sig med handledare.

Jag märkte ju att det var enorm skillnad på att gå instruktionskursen i London. Det blev ju aha upplevelser hela tiden:

AHA - det är SÅ man gör!

AHA, det är SÅ man måste hålla penseln, kniven etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan lägger du in himmelsfärgerna blått och ev rött. Om du använder gult får du vara försiktig så att himmelen inte blir grön..

Använd 2,5 cm penseln i kryssande penseldrag överlappande varandra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan laddar du din 2,5 cm pensel med titanvitt och börjar lägga in den solbelysta delen av himmelen där man kan tänka sig att solen går ned.

När Bob Ross målar ser du honom göra ren sin pensel på ett sätt som man INTE skall anamma för då får man snart ett rum med väggar fulla av fläckar...

Jag brukar alltid ha minst två penslar av varje sort för att slippa göra rent under målningens gång.

En pensel till mörka färger samt en till ljusa.

När det behövs, torkar jag av penslarna med papper.

Detta går alldeles utmärkt, utan att resultatet blir varken kladdigt eller smutsigt.

Efteråt när tavlan är färdig så gör jag rent penslarna i Färgrikets skonsamma förtunning.

Denna går att återanvända och är helt luktfri samt icke hälsoskadlig!

Helt perfekt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan lägger jag in fluffiga vita moln med sol-fjäderpenseln (fanbrush).

Ladda tjockt med färg och skotta upp en bit på penseln.

Vik den mot duken och jobba med cirkelrunda rörelser. Forma molnkanterna.

Dutta sedan nedre kanten mot himmelen med 2,5 cm penseln och fluffa sedan upp molnen med fördrivningspenseln med VÄLDIGT mjuka och lätta penseldrag uppåt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Glöm inte att torka ur penseln då och då. Du måste tänka på att penseln tar upp den färgen som du grundmålat canvasen med.

Resultatet kan annars bli väldigt smutsigt, om du inte torkar ur penseln då och då!

Torka alltid med pappret vikt runt penselhåren och dra pappret i penselhårens riktning.

Jag brukar aldrig behöva tvätta penslarna under tiden jag målar. Jag bara torkar ur.

Rengöringen av penslar är väldigt enkel och smidig.

Man torkar ur penslarna, lägger dom i Färgrikets skonsamma förtunning och drar dom mot gallret som du har i botten på burken med förtunning, se Bob Ross rengöringsgaller.

Sedan har ju penslarna nu blivit fulla med förtunning och för att göra dig av med det så har du placerat ett större galler i botten på en låda med lock och plastpåse runt omkring.

Du sänker ned penslarna i lådan och håller plastpåsen runt om handleden och skrubbar penslarna mot gallret och vips så har du en superren pensel.

Den blir som ny!

Väldigt enkelt och smidigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedar målar du in vattent med ungefär samma blå färg som du hade till himmelen, ev med något grönt i också, typ thalogreen.

Måla med 2,5 cm penseln från utkanten och inåt. Lämna en ljus del i mitten som en ljusreflektion i vattnet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När du laddat om penseln med vitt går du alltid tillbaka där du skall ha ljusaste delen på himlen och utgår därifrån.

Jobba dig uppåt till det blå men torka ur penseln så du inte tar upp det gula i det blå för vad händer då?

Jo, du kan få en GRÖN himmel...

Norrsken??

KORT OM ATT BLANDA FÄRGER:

Vi har ju 5 grundfärger att röra oss med, de s k basfärgerna som allt utgår ifrån:

-vitt

-gult

-rött

-blått

-svart

Den klassiska färgblandningen som man fick lära sig som barn är väl att blått och gult blir:

-Grönt.

Ja juste det.

Grönt finns ju inte som basfärg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan

lägger du

in litet rött

i mitten.

Tänk på

att ALLTID

jobba

vågrätt

när du

målar

vatten.

Detta är ju en lugn och spegelblank sjö.

Det sista du gör är att fördriva in färgerna i varandra med fördrivnongspenseln.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan tar du en helt torr pensel och drar tvärsöver hela canvasen i vågrät linje, ev även lodrät, uppåt.

Mycket lätt på handen. Tryck inte.

Denna process kallas även för försrivningsprocess, sk blending. Effekten man är ute efter är att "sudda ut" penseldrag och få mjuka övergångar mellan färgerna.

Om du tittar på himmelen är det väldigt sällan som du ser skarpa kanter och kontraster. Övergångar smälter i hop.

Vitt gör ju färgerna ljusare.

Svart gör den mörkare.

Rött och grönt blir brunt.

Rött, blått och gult blir alltså brunt.

Rött och gult blir orange.

Rött och blått blir violett eller lila.

Detta är baskunnandet i att blanda basfärgerna.

 

Bergen målar du

in med kniven. Du

börjar med att

GRUNDMÅLA

bergen med en

MÖRK färg.

Lägg in de vassa

bergs- kanterna

som syns mot

himmelen först.

Skrapa sedan ned

färgen litet under

bergskanterna.

Detta målas sedan

in med 2,5 cm

penseln så det blir

som det syns på

nästa bild.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan förstärker du de mörka partierna i himmelen med mörkt blå färg som du blandat i alizarin crimson med.

Använd fanbrushen till detta moment.

 

Att blanda med Bob Ross färger som ju har 14 olika kulörer är däremot väldigt mycket mer spännane!

Här ser du en färgkarta på de olika färgerna:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förstora bilden med ett klick.

 

 

 

 

Här ser du

hur jag

målat "ned"

berget med

2,5 cm

penseln.

 

Dra ut

kanterna

på berget

så det

lägger sig

vågrät

utmed en

tänkt

horisontell linje.

Liquid whiten gör sedan att dimma uppstår när du fördriver in bergets fot in i densamma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lägg in litet ljus färg där du blandar in vitt i det röda och "highlightar" (värsta svengelskan, det här, sorry), molnen. Använd fanbrushen till detta moment

Här nedan kan du se vad färgerna heter på svenska samt dess egenskaper:

Alizarin Crimson (transparent).

Ljusröd (opak).

Cadmiumgul (utan att innehålla cadmium) (opak).

Mörk sienna (opak).

Indiangul (transparent).

Van Dyke brun (transparent).

Gulockra (opak).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du börjar med att ladda kniven genom att platta ut den vita färgen och ta sedan upp en rak och fin liten "rulle" på kniven som du kan måla in snö på berget med.

Det är YTTERST viktigt att du INTE trycker någonting alls med kniven. Var MYCKET lätt på hand.

MYCKET!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan jobbar du in skogsbrynet med fanbrushen som du laddar med grön färg. Dutta in skogstopparna med den, upp och ned, upp och ned. Träd har olika höjd!

Midnattssvart (transparent).

Bergsmix (transparent).

Phtalo blått (halv tranparent).

Phtalo grönt (transparent).

Preussiskt blått även kallad pariserblå

(transparent).

Sapgrön (transparent).

Titanvit (opak).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här ser du mycket tydligt hur lätt jag håller i kniven och - inga fingrar på knivbladet.

Pressa INTE mot duken. Annars uppstår inte dessa håligheter och sprickor i berget.

Här lägger jag in skuggsidan med litet mer mörk färg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Längst ut till höger och vänster är skogsbrynet närmare iakttagaren så där skall trädtopparna vara högre jämfört med i mitten.

Så skapas djupet. Tänk på perspektivet!

Här lägger jag t o m detaljer i granarna.

Vad innebär då opak och transparent?

Opak betyder att färgen är heltäckande.

Ta en klick opak färg på fingret och måla med på svart yta.

Den svarta ytan blir helt täckt med den opaka färgen och den svarta grunden syns inte längre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här lägger jag in dimman under berget genom att fördriva in bergsfärgerna längst ned in i Liquid whiten som du grundade hela canvasen med i början.

Man har mycket god hjälp av den och utan den så blir det ingen vått i vått teknik!

Sedan lägger jag uddarna som sticker ut från

vänster och höger.

 

 

 

 

 

 

Ladda fanbrushen med dark sienna och litet vitt. Ev något rött också.

Dra den mot dig. Vänd på den och ladda på båda sidor.

Transparenta färger innebär att när du gör samma procedur som ovan fast med en transparent färg på ett svart underlag så kommer den svarta ytan att fortfarande synas.

D v s du kan inte täcka över utan den svarta ytan med en transparent förg för den kommer inte att synas.

Transparenta färger kräver en opak färg för att synas.

Det finns även halvtransparenta och halvopaka färger - bara för att krångla till det..

Efter att du

dragit ned

vattenspeglingen

från uddarna

lodrätt ned i sjön,

sedan dragit

dem vågrätt, så

laddar du kniven

med litet titanvit,

liquid white och

något blått.

Ladda kniven med

en blandning av

dessa och rulla

upp som en smal

rulle på kniven.

Lägg sedan

vattenlinjen utmed kanten på uddarna.

Det är såklart mycket viktigt att du även här håller kniven vågrät hela tiden, annars kommer uddarna inte att "landa" i vattnet.

 

 

 

 

 

 

Måla med fanbrushen i uppåtstråk.

Detta ger indikation på typ trädstammar långt bort.

Vad fyller då de transparenta färgerna för funktion?!?

När du t ex skall grundmåla den svarta canvasen i motivet som syns i kolumnen till höger "Evening at the sunset", så är det ytterst viktigt att du enbart använder transparenta färger.

Särskilt om du vill överraska dina kompisar och målar för dom!

De transparenta färgerna har även en fantastisk förmåga att blanda sig väldigt fint med vitt och highlightar på ett särskilt sätt som de opaka färgerna inte gör, tycker jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De två främre uddarna duttas in med 2,5 cm penseln och litet mörkare färg än de bakre. Bra uddfärg är brun, svart, blå och grön. ev litet crimson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lägg in den mörka delen av ängen framför.

Detta är en grundmålning av gräset och det görs med 2,5 cm penseln.

Blanda brunt, blått, alizarin och sapgreen.

Att blanda Bob Ross färger är inte så svårt.

Det finns två enkla metoder:

Dels kan man blanda färgerna direkt i penseln eller så kan man blanda dem med kniven.

Behöver man en stor klick färg är det ju lättare att använda kniven.

Skall man endast highlighta gräset något med litet olika gula och röda färger så penselblandar jag bara.

Här ser du hur

jag lägger

reflektionerna

från udden i

vattnet.

Jag drar helt

enkelt ned litet

uddfärg lodrätt

ned i vattnet,

sedan drar jag

även VÅGRÄT

tvärsöver

reflektionen.

Det är först då

som man ser var

vattnet börjar.

Sedan ser man ju detta ännu tydligare när vattenlinjen läggs in, som på nästa bild.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ladda 2,5 cm penseln med alla de gula färgerna och litet vitt. Dukan även doppa penseln i litet liquid white för att tunna ut färgen så fastnar den lättare på duken.

Här nedan följer några tips på bra grundfärger till olika delar av en målning när du skall grunda de olika delarna, d v s FÖRE du highlightar:

Berg:

Bergsmix (svart, alizarin crimson, blått, ev litet brunt).

Himmel:

Preussiskt blått, midnattsvart, phtalo blått, alizarin crimson.

Mörka moln:

Midnattsvart, alizarin crimson, preussiskt blått.

Röd solnedgång:

Alizarin crimson, indiangul, mörk sienna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här läggs vattenlinjen in som förtydligar var vattnet slutar och land börjar.

Det är ett magiskt moment i denna teknik som liksom gör att allt landar på något sätt.

Missa inte detta moment..

 

 

 

 

 

 

Nu kommer den riktigt roliga delen. Ladda 2,5 ck penseln med titanvitt och dra ned reflektionerna rätt ned. Vips har du fått en liten å som flyter fram i skogen!

Vatten:

Som himmel fast med ev inslag av thalo grön (särskilt om man målar hav).

Klippor:

Van dyke brunt, dark sienna, midnattsvart.

Gräs, mark:

Alizarin crimson, preussiskt blått, midnattsvart, sapgrön, vandyke brunt.

Trädkronor:

Se gräs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innan du börjar med granarna så grundmålar du marken längst fram i tavlan med uddfärgen.

Detta görs med 2,5 cm penseln.

Pusha upp penseln för att dutta in buskarna.

Granarna målar du med "fanbrushen".

 

 

 

 

 

 

Tag sedan en torr pensel och dra den mycket lätt tvärs över hela duken i STRIKT vågräta linjer. STRIKT vågräta.

Öva i luften först så du får in "snitsen".

Grundmåla snö:

Midnattsvart, blått. Samma färg som du haft till himmelen (blir skuggor i snön)..

Snö som ligger i ljuset målas naturligtvis med titanvitt.

Fors/vattenfall:

Oftast kräver vatten som rör sig ett mörkt underlag och det är mycket lättare att få till det på en svart canvas.

Trädstammar:

Mörka bruna färegr, svart.

Buskar:

se gräs.

Buskar i vinterlandskap:

Alla mörka färger men UNDVIK GRÖNT!! annars får du grön snö! Inte snyggt!

Granar i vinterlandskap:

Alizarin crimson, vandyke brun, preussiskt blått

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan lägge jag snö på granarna med samma typ av färg blandning som vattenlinjen var.

Liquid white, litet blått och titanvitt.

Detta läggs in efter det att du torkat ur den mörka färgen i solfjäders-penseln och laddat den på nytt med denna ljusare "snöfärg".

 

 

 

 

 

Tag kniven och samla upp dark sienna och titanvitt med denna. Blanda i hop dessa förger genom att pressa kniven mot paletten och dra kniven mot dig.

Stryk sedan ut ALL färg från kniven på palletten så att du får ett platt lager med utstruken färg på palletten.

Att ljussätta (hightlighta), de olika partierna:

När du ljussätter (highlightar som jag också kallar det), så måste du bestämma varifrån ljuset kommer in i tavlan.

Väldigt ofta kommer ljuset i från höger.

Det är enklast för oss högerhänta, särskilt när man skall lägga snö på bergen.

Snöklädda berg:

Solbelyst snösida, titanvit.

Skuggsida:blanda titanvit med den färg du grundmålade berget med.

Oftast kan man som en regel säga att ljussättningen skall bestå av ljusare färger än grundfärgen du haft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måla in snödrivor med fanbrushen eller 2,5 cm penseln.

Här använder jag fanbrushen och drar ned titanvitt så att det bildas en liten dalgång.

Det är nästan så att man får svindel, eller.

Detta är ju målat i fågel- perspektiv vilket innebär att man står högt upp och tittar ut över något som ligger längre ned.

 

 

Samla sedan upp färg som en rulle på knivbladet.

Detta görs genom att du håller kniven i vinkelrät läge mot palletten rätt upp i luften och sedan för kniven mot dig, sedan åt sidan.

När det gäller granar med snö på kan snön bestå av litet vitt och blått.

Detsamma när du målar vattenfall och forsar, bäckar.

Trädkronor, gräs och buskar highlightar du oftast genom att använda de gula och röda färgerna. Har du litet blått i penseln så är det ju desto bättre för blått och gult blir ju grönt.

Tips: Doppa penseln i litet liquid white eller förtunning så att färgen lättare fastnar på den tjockare färgen du grundmålat med.

En gyllene regel i denna teknik är just det att tunnare färg fastnar på tjockare.

Därför behöver vi inte låta lagren torka emellanåt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till sist lägger man snö på buskarna.

Detta görs med 2,5 cm penseln i detta fall.

Torka ren penseln först ladda den sedan med mycket titanvit, doppa sedan penseln i litet Liquid white.

Sedan pushar du upp penseln med mycket litet tryck. Du skall nästan bara nudda duken med penseln.

Då får du fram alla grenar och snö på en gång!

Trolleri!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håll kniven i vågrät linje och dra den längsmed strandkanten, d v s där du tänker dig att vattnet slutar och land börjar.

Här kan du pressa och nästan bända kniven mot duken så att kniven nästan böjs.

Det är just det som gör denna teknik så unik.

Det är även det som gör att man kan få till en heltavla från topp till tå på endast 30 minuter om man vill.

S k "speedpainting".

Bob Ross var ju en mästare på det men han målade ju bara så fort för att kunna måla inför folk och på TV.

När man målar för publik så tappar folk intresse om man målar långsamt.

De har inte tid att stanna kvar och titta på.

Men när jag är hemma och målar för mig själv så tar jag god tid på mig.

Färdig!

Signera,

rama in och

sälj eller

behåll!

Eller varför

inte ge bort i

present?

Signera gör

du med litet

uttunnad färg

på scriptliner-

penseln.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ladda 2,5 cm penseln med mycket mörkt grön färg och dutta in backen som skall ligga längst fram i tavlan.

Tänk på att måla snett uppifrån vänstra sidan och ned i tavlan till höger så får du fram som en kulle.

Bob Ross målningsteknik olja vått i vått är egentligen en blandteknik vilket innebär att man väldigt ofta (det beror på vilket motiv du målar) grundmålar motivet med gesso.

Gesso är en vattenbaserad färg som är en slags akrylfärg.

Den är till skillnad mot akrylen mer beständig och den betecknas som en färg man använder sig utav när man skall preparera en canvas.

Canvasen består ju av en vävd tygbit egentligen men man målar ju aldrig direkt på bara tyget.

Själva tyget måste ju grunderas först vilket görs i flera steg.

De dukarna som man köper i affären har oftast redan grunderats.

 

Eller så tar du

helt enkelt och

skrapar av,

torkar av

canvasen och

gör rent den

med litet av

Färgrikets

förtunning.

Och målar allt

igen.

Öva - öva!

Det var så Bob Ross lärde sig måla fort.

Han har väl målat ca 20 000 - 30 000 tavlor i sitt liv har han sagt.

Men alla existerar ju inte, just därför att han skrapade av...

Det kan tyckas brutalt men du sparar ju på canvas.

Dessutom behöver man kanske inte bli lika nervös om man vet att det går att skrapa av.

Och blir du inte nervös - ja - då kan det gå så mycket bättre!

 

 

 

 

 

Sätt till grundmålningen av buskarna med 2,5 cmpenseln och Mycket mörkt grön färg.

Gör detta med pusha penseln uppåt mot duken men tryck bara till.

Måla inte med några penseldrag.

Du skall endast trycka penseln mycket försiktigt mot duken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Här nedan följer instruktioner till hur man målar "Tranquil wooded stream:

Instruktionerna följs åt i vänstra samt mellersta kolumnen.

Så här ser motivet ut när tavlan är klar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Börja med att måla den svarta delen du ser här med svart gesso.

Använd en skumpensel eller en vanlig husväggpensel som tål vatten.

Låt gesson torka helt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan laddar du 2,5 cm penselm med alla gula, rött och vitt som du vill, efter smak.

Med dessa färger ljussätter du den lilla kullen längst fram i tavlan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Måla in hela canvasen med liquid clear. grundmåla de mörka partierna med sapgrön, blått och van dyke brunt.

Måla sedan den ljusa delen med indiangult och titanvitt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Lägg sedan in mörka trädgrenar från höger och vänster sida samt väldigt ljust gula, nästan vita små trädkronorlängst in i tavlan.

Sätt till stammar och grenar på dessa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lägg sedan in litet av dessa färger i buskarna så att de också framträder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Måla sedan den mellersta delen av träd och marken de står på.

Först med något mörkare grönt, sedan highlightar med litet gula färger.

Lägg in stammar och grenar med brunt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Förstärk sdan de mörkare grenarna med litet ljusare färger så de framträder mer än förut.

Skapa skuggor med detaljpenseln och mörkgrön färg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu är det dags att lägga in stammen med van dyke brown och detta gör du bäst med fanbrushen, (solfjäderpenseln).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Lägg sedan in stammarna och grenarna på dessa träd som omringar hela tavlan uppe och till höger och vänster.

Van dyke brunt tunnar du ut med litet liquid clear och målar med scriptlinern. (Detaljpenseln).

Lägg in mörkt gräs framtill.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Börja hightlighta gräset som ligger längre fram i tavlan. Highlighta även stammarna.

Lägg även in förstärkning längsmed ån i kanterna så att man ser att den försvinner bort i fjärran.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måla in grenarna med scriptlinern och mörkt brun färg (Van dyke brown).

Tunna gärna ut densamma med Färgrikets skonsam förtunning så att färgen blir nästan lika tunn som vatten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Grundmåla nu hela den undre delen av ån i sapgreen, preussiskt blått och vandyke brunt.

Blenda in den ljusare bakre delen i den mörkare främre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Börja att lägga in titanvitt från höger till vänster i vågräta linjer tvärsöver ån med 2,5 cm penseln.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här lägger jag in litet näver på björken som det är tänkt att det skall bli.

Detta görs med en rulle färg på kniven och att d för kniven liksom runt stammen så att den ser rund ut.

Fiffigt, va?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Blenda i hop färgern vågrät och lodrät.

Lägg även in lodräta reflektioner från buskar.

Dra lodräta litet mörkare fält som du sedan drar med en torr pensel med vågräta linjer tvärsöver ån. Då kommer vattenytan fram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. Undermåla (grundmåla) buskarna med mörkt grön -blå-brun färg med 2,5 cm penseln.

Highlighta dessa med alla gula och röda färger med samma pensel. Tunna ut färgen med litet liquid white så blir den ljusare samt fastnar bättre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan är det dags att grundmåla björkens lövverk, (trädkronan).

Detta gör du med 2,5 cm penseln och mörkt grön färg. Detta moment komme att representera alla löv som ligger i skugga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Lägg in litet stenar med filberpenseln samt ladda kniven med vitt och blått.

Lägg in vattenlinjer och strömningar i ån med kniven. Signera! Klart! Rama in och njut!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allra sist ljussätter du trädkronan och skapar djupet i denna. Ladda 2,6 cm penseln med alla gula färger, kanske litet rött och fr a litet vitt efter ditt behag.

Du kan äve doppa penseln i litet Liquid white för att tunna ut färgen så den fastnar bättre på duken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag, Cissi Karle, hoppas att ni haft en inspirerande stund och att det har hjälpt dig vidare i ditt måleri.

Välkommen till mina kurser här.

 

 

 

 

 

Cissi Karle, Målarlycka Kungälv

 

Välkommen med dina frågor:

 

happypaint@malarlycka.se

 

 

 

Copyright, Målarlycka 2012.

 

All rights reserved.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Då så var tavlan klar!

Dags att signera den med scriptlinern och uttunnad färg.

Snurra gärna runt scriptlinern i färgen för att ladda den till en skarp spets så blir det en snygg signering.

Målar Lycka till!

Kort inledning:

 

 

På 70 och 80-talet utformades och introducerades denna teknik, ”vått i vått” i olja, av en man som hette Bill Alexander från Amerika. Du kan se honom måla på You Tube. Det är alldeles fascinerande, ja rent av magiskt! Så det var inte konstigt att det målamedium han uppfann, fick heta ”Magic white”.

 

När Bill Alexander mötte en man som hette Bob Ross, så hände det!----

Bob Ross lärde sig denna magiska teknik snabbt och effektivt, och som den fantastiska man han var med sin lugna och harmoniska attityd, började han snart att undrvisa i denna teknik.

Till slut blev han så populär med denna teknik att han blev anlitad av TV och fick spela in flera hundra (31x13) program, och därmed var tekniken ”The Joy of Painting” ett faktum.

 

Med sin fantastiska pedagogik och utstrålning ingjöt han mod i barm på tusentals, ja, t o m miljoner människor, som fick bort sin rädsla och i stället vågade fatta penseln och skapa sitt eget mästerverk!

 

I dag har över 80 miljoner människor njutit av hans Målarprogram - bara i USA...

Hur många har då inte sett honom över hela världen...Snacka om att han blev populär!

 

Varför finns inte denna fantastiska teknik tillgänglig i målarkurser etc även i Sverige, tänker jag, om och om igen. Den har blivit väldigt populär och etablerad på kontinenten, med utgångspunkt från både England och Tyskland.

Jag fick bege mig till London för att gå en utbildning i denna teknik!

 

TIPS: Gå gärna in på Målarlyckas webbshop för att läsa mer om produkterna, köpa och se aktuella prisuppgifter.

 

Kort fakta om tekniken:

 

Fördelarna med denna teknik är många:

 

Materialet är inte så dyrt.

 

Du är inte exponerad för lösningsmedel under tiden du målar. (Spelar i o f s inte så stor roll längre eftersom det har kommit ut ett skonsamt och icke hälsoskadligt lösningsmedel på marknaden nu, "Färgrikets förtunning". Läs mer här.

(Har funnits länge men har haft andra användningsområden som t ex att tvätta sår).

 

Rengöringen av penslar är snabb, enkel och innesluten i ett kärl. (Färgrikets miljövänliga, luktfria samt icke hälsoskadliga penseltvätt för oljefärg).

 

Denna oljefärg är luktlös samt mycket dryg i pigmenten och räcker länge. Den är av konstnärskvalitet.

 

Alla Bob Ross oljefärger är AP-märkta, dvs produkten har testats av oberoende giftexpert och betraktas som ej giftig.

 

Du slipper vänta tills tavlan är torr, det tar kort tid att måla en hel tavla. (Bob Ross gjorde det på 28 min)!! Du kan göra det första gången på en kväll tillsammans med en lärare.

 

Det är lätt att ändra, skrapa bort och måla över om du inte blir nöjd med ett moment.

 

Penslarna och knivarna du målar med gör själva målningen så mycket enklare.

Den särskilda Bob Ross färgen underlättar också väldigt mycket särskilt för att den är speciellt framtagen för denna teknik.

 

Rätt typ av canvas underlättar också själva målningen. Jag brukar köpa från Clas Olsson.

 

Dessa oljemålningar ser inte riktigt ut som de traditionella oljemålningarna. De liknar mer en målad bild, kort och gott. Litet typ som Air Brush. Ytan blit mycket slätare och mjukare, som sammet. Lystern och glansen är magisk och ger ett riktigt lyft till tavlan.

 

Du behöver bara lära dig tekniken, vilka penslar som används till de olika momenten samt hur du håller penseln mm. Det blir roligt att öva och måla motiv efter motiv. Lär du dig knepen går det fort, enkelt och det blir vackert.

 

Kontakta mig gärna om du vill boka in kurs, seminarium, eller andra evenemang. Jag demomålar också. Se mitt kursprogram.

 

Material: Läs mer om produkter här

 

Luktfri penseltvätt: Färgrikets skonsamma, miljövänliga, luktfria samt icke hälsoskadliga penseltvätt för oljefärg).

Läs mer här.

 

Det finns 14 kulörer färg och kostnaden är endast ca 79 kr för 37 ml. oavsett kulör! Och de räcker LÄNGE!

Du använder endast 10 penslar samt två knivar allt som allt för att måla landskap.

Kostar allt från 85 – 189 (priser från 2017).

 

Du behöver också målarmedium som du stryker in hela canvasen i först och som förenklar fördrivningsarbetet.

 

 

 

Canvas, målarduk: finns billigt att köpa på t ex Clas Ohlsson. (Fungerar bra).

 

Svart och vit gesso.

 

Stativ behöver man också, förstås. Det går ju bra med bordstativ på ett stadigt bord.

 

En rejäl målarpalett underlättar, helst med slät yta.

 

Det finns en hel uppsjö med kurslitteratur och DVD i denna teknik. Handledningsböcker som ger anvisningar till de olika momenten så att man skall kunna öva själv hemma mellan lektionerna.

 

LÄS MER om produkter HÄR

 

För mer info se www.bobross.com

 

Kurslitteraturen finns att köpa här i Sverige i min webshop.

 

Googla gärna på "The Joy Of Painting".

 

Läs mer om produkter och min webbshop här.

 

För mer ingående info se www.bobross.com

 

 

Jag hade en liten utställning för första gången i mitt liv och de som kom ville köpa tavlor av mig!

Det är ju väldigt roligt, men, det allra bästa är ju om man målar sin egen tavla, förevigar sin egen dröm!

För det man målar i olja, består i flera hundra år! Hur kunde vi annars se på Mona Lisa?

 

 

Lycka är att måla!

 

Flera miljoner människor har över hela världen låtit sig inspireras av denne man, Bob Ross, som behärskade denna teknik till fullo.

 

Jag önskar själv att jag hade möjlighet att åka till USA och få se dessa fantastiska tavlor som han målat, i original. Dessa finns samlade i Virginia att beskåda för allmänheten.

Tyvärr lever han inte längre, han dog endast 50 år gammal, i lymfom.

Man kan läsa om honom på wikipedia.

Hans egna tavlor finns mycket sällan till salu men när de väl säljs går de för minst 55 – 60 000 kronor.

Hela Bob Ross tekniken är omfattande.

Det finns 4 olika inriktningar:

 

Landscape: Du lär dig måla efter givna motiv med en lärare som vägleder dig och hjälper dig att behärska tekniken tills du själv kan måla dina drömmar och inre bilder.

Himmel, moln, berg, forsar, bäckar, skog, träd, buskar, stenar, klippor, stormande hav, lugna spegelblanka sjöar, små hus, båtar, fjärran skog, luftperspektiv, reflektioner i vatten, buskar, skugga, ljus, perspektiv, solnedgångar, vintermotiv, olika typer av moln, dimma, månsken mm mm. Effektivt och effektfullt!

 

Floral: Du lär dig måla fantastiska blommotiv, rosor, syrener, amaryllis, allt du vill!

 

Wildlife: Du lär dig måla djur, alla djur som finns på vår jord!

 

Porträtt: Du lär dig måla ansikten, kanske efter ett foto, en bild, en modell, ett fantasiansikte eller varför inte dig själv?